loader image
 

Academic Training

Within the framework of training activities, NDE has summoned undergraduate and graduate students interested in participating in academic exchanges on topics related to regulations, normality, diversity and difference, in order to connect students completing their theses to the platform. NDE has thesis training instances for these students as well as a follow-up and collaboration process as they finish their research projects and final theses.

Those students who have been connected to NDE come from different universities and study programs in the area of ​​Social Sciences and Humanities.

Undergraduate

Daniela Arce
Bachelor’s degree in Psychology, U. Católica del Norte. Thesis: “Beliefs of early education students about diversity and diversity management in the classroom / Creencias de las estudiantes de educación parvularia sobre diversidad y gestión de la diversidad en el aula”.

Ruby Bolados
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Teachers’ discourses on discipline in three subsidized private schools in the Metropolitan Region / Discursos de los docentes sobre Disciplina en tres colegios particulares subvencionados de la Región Metropolitana”.

María José Campos
Bachelor’s degree in Psychology, U. Católica del Norte. Thesis: Beliefs of early education students about diversity and diversity management in the classroom / Creencias de las estudiantes de educación parvularia sobre diversidad y gestión de la diversidad en el aula”.

Karla Carvajal
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Social imaginaries of normativity and sexuality in organized homosexual youth at the José Victorino Lastarria Emblematic High School of the Providencia commune / Imaginarios sociales de Normatividad y Sexualidad en Jóvenes Homosexuales organizados del Liceo Emblemático José Victorino Lastarria de la comuna de Providencia”.

Katherine Correa
Bachelor’s degree in Anthropology, U. Austral. Thesis: “Learning to be a girl or a boy. An anthropological approach to gender identity in preschool / Aprendiendo a ser niña o niño. Un aproximación antropológica a la identidad de género en la preescolaridad”.

Constanza Fuica
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Social imaginaries of normativity and sexuality in organized homosexual youth at the José Victorino Lastarria Emblematic High School of the Providencia commune / Imaginarios sociales de Normatividad y Sexualidad en Jóvenes Homosexuales organizados del Liceo Emblemático José Victorino Lastarria de la comuna de Providencia”.

Fernanda Godoy
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Teachers’ discourses on discipline in three subsidized private schools in the Metropolitan Region / Discursos de los docentes sobre Disciplina en tres colegios particulares subvencionados de la Región Metropolitana”.

Javiera Gómez
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Teachers’ discourses on discipline in three subsidized private schools in the Metropolitan Region / Discursos de los docentes sobre Disciplina en tres colegios particulares subvencionados de la Región Metropolitana”.

José Mundaca
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Social imaginaries of normativity and sexuality in organized homosexual youth at the José Victorino Lastarria Emblematic High School of the Providencia commune / Imaginarios sociales de Normatividad y Sexualidad en Jóvenes Homosexuales organizados del Liceo Emblemático José Victorino Lastarria de la comuna de Providencia”.

Marcelo Navarro
Pedagogy in Language and Communication, U. Austral. Thesis: “The abject monster and the biopolitical management of the social body in Dog Paws by Carlos Droguett / El monstruo abyecto y la gestión biopolítica del cuerpo social en Patas de Perro de Carlos Droguett”.

Constanza Ruz
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Teachers’ discourses on discipline in three subsidized private schools in the Metropolitan Region / Discursos de los docentes sobre Disciplina en tres colegios particulares subvencionados de la Región Metropolitana”.

Cristóbal Sáez
Bachelor’s degree in Sociology, UCH. Thesis: “The Social Construction of Disability / Construcción Social de la Discapacidad”.

Maria Francisca Soto
Bachelor’s degree in Psychology, UCSH. Thesis: “Social imaginaries of normativity and sexuality in organized homosexual youth at the José Victorino Lastarria Emblematic High School of the Providencia commune / Imaginarios sociales de Normatividad y Sexualidad en Jóvenes Homosexuales organizados del Liceo Emblemático José Victorino Lastarria de la comuna de Providencia”.

Felipe Tapia
Bachelor’s degree in Psychology, U. Católica del Norte. Thesis: “Beliefs of early education students about diversity and diversity management in the classroom / Creencias de las estudiantes de educación parvularia sobre diversidad y gestión de la diversidad en el aula”.

Master’s Degree

Lorna Aguayo
Master in Education, UC. Thesis: “Analysis of curricular policies in preschool education from the perspective of ‘inclusion’ / Análisis de las políticas curriculares en educación de párvulos desde la mirada de la ‘inclusión’”.

Danitza Andrade
Master in Social Sciences, concentration in Sociology of Modernization, UCH. Thesis: “Analysis of children’s literature from a gender perspective in public libraries in Santiago / Análisis de literatura infantil desde una perspectiva de género en bibliotecas públicas de Santiago”.

Magdalena Ximena Araya
Master in Gender and Cultural Studies, UCH. Thesis: “The institutional discipline of bodies in the school context. Metropolitan Region, Santiago de Chile / El disciplinamiento institucional de los cuerpos en el contexto escolar. Región metropolitana, Santiago de Chile”.

Leonora Beniscelli
Master in Social Sciences, concentration in Education, FLACSO Argentina. Thesis: “A look at pedagogical practices of curricular contextualization at the Republic of Germany Elementary School. Commune of Santiago, Metropolitan Region, Santiago de Chile / Una mirada a prácticas pedagógicas de contextualización curricular en la Escuela básica República de Alemania. Comuna de Santiago, Región Metropolitana, Santiago de Chile”.

Katherina Carmona
Master in Sociology, U. Alberto Hurtado. Thesis: “Conformation of the Self of a subject considering the concept of diversity / Conformación del Self de un sujeto considerando el concepto diversidad”.

Clive Echague
Master in Social Psychology, U. Católica del Norte. Thesis: “Being non-heterosexual at school: Youth, homophobia, and difference in secondary education establishments in the City of 25 Antofagasta / Ser no heterosexual en la escuela: Juventudes, homofobia y diferencia en establecimientos de educación media de la ciudad de 25 Antofagasta”.

Tania Hidalgo
Master in Education, U. Austral. Thesis: “School violence and hegemonic values ​​from the construction of masculinities: An analysis of physical education classes from a gender perspective / La Violencia Escolar y los Valores Hegemónicos a partir de la Construcción de Masculinidades: Un análisis de las clases de Educación Física desde una Perspectiva de Género”.

Cristián Iturriaga
Master in Educational Psychology, UC. Thesis: “Discursive practices and the construction of the deaf student: Analysis of the educational device in a high school with the school integration project in the Metropolitan Region / Prácticas discursivas y construcción del alumno sordo: análisis del dispositivo educacional en un liceo con proyecto de integración escolar de la región metropolitana”.

Isabela Pardo
Master in Psychology UC. Thesis: “Beliefs and attitudes of a learning community around the construction of difference / Creencias y actitudes de una comunidad de aprendizaje en torno a la construcción de la diferencia”.

Camila Rivas
Master in Psychology UC. Thesis: “Beliefs and attitudes of a learning community around the construction of difference / Creencias y actitudes de una comunidad de aprendizaje en torno a la construcción de la diferencia”.

Claudia de la Rosa
Master in Education UC. Thesis: “Diversity seen from teacher training: A comparative review between Chile and Colombia / La diversidad vista desde la formación docente: Una revisión comparativa entre Chile y Colombia”.

Anita Vásquez
Master in Education UC. Thesis: “Diversity seen from teacher training: A comparative review between Chile and Colombia / La diversidad vista desde la formación docente: Una revisión comparativa entre Chile y Colombia”.

Doctorate

Marcela Apablaza
Doctorate in Education, UC. Thesis: “Production and operation of the discourses of difference at the school level: Embodiment and in-action of Chilean educational policies / Producción y operación de los discursos de diferencia a nivel escolar: Corporeización y en-acción de las políticas educativas chilenas”.

Susana Arancibia
Doctorate in Psychology, U. de Palermo. Thesis: “Beliefs of early education educators about difference and diversity / Creencias de Educadoras de Párvulos sobre diferencia y diversidad”.

Pablo Astudillo
Doctorate in Sociology and Demography, París V. Thesis: “Sex education and the place of sexuality in Catholic schools in Santiago de Chile / La educación sexual y el lugar de la sexualidad en colegios católicos de Santiago de Chile”.

Claudia Calderón
Doctorate in Psychology UCH. Thesis: “Higher education training processes analyzed from the professional knowledge of the professor / Procesos de Formación en Educación Superior analizados desde el Conocimiento Profesional del Docente”.

Catalina Opazo
Doctorate in Education, UC. Thesis: “The construction of the difference through discourses and pedagogical practices in schools in contexts of poverty / Construcción de la diferencia a través de los discursos y las prácticas pedagógicas en escuelas en contextos de pobreza”.

Dery Lorena Suárez
Doctorate in Social Sciences, UCH. Thesis: “The racialization processes of the migrant subject and the socio-cultural identities of children of international migrations in Santiago, Chile / Los procesos de racialización del sujeto migrante y las identidades socio-culturales de la niñez de las migraciones internacionales en Santiago de Chile”.

Francisco Vidal
Doctorate in Sociology, U. Alberto Hurtado. Thesis: “Representation of family in Chilean TV series / Representaciones de la familia en las teleseries chilenas”.